Opiskelijan ostoskori 2018

4.3.2018

Vuonna 2015 teimme päätöksen ja työstimme ennenäkemättömän kartoituksen sijaintipaikkamme, Helsingin Kallion eri ruokakaupoista ja niiden hinnoista. Tällöin kartoitimme noin 50 eri elintarvikkeen hinnat, joista valitsimme toistakymmentä joiden katsoimme edustavan parhaiten perusopiskelijan ostoskassia. Näin syntyi Opiskelijan Ostoskori-video.

Video osoittautui suosituksi ja päätimme tänä vuonna tehdä asiasta jatkokertomuksen. Keskusliikkeet olivat läpikäyneet tämän jälkeen monenlaisia halpuutuksia ja halusimme selvittää, onko kolmessa vuodessa tapahtunut jotain olennaista vuoden 2015 voittajan ja häviäjän osalta. Siispä kiersimme molemmat kaupat selvittämässä, miten hinnat tutkituissa tuotteissa ovat muuttuneet.

Kaupassa valitsimme aina halvimman tuotteen, tietenkin sulkien katsauksen ulkopuolelle selvät erikoistarjoukset ja poistotuotteet.

Reissumies-ruisleipä

Tämän peruselintarvikkeen hinta on kokenut muutoksia K-ketjussa reilusti, hypähtäen 58 sentistä 0,95 euroon, mutta LIDL on vaihtanut Oululaisen Reissumiehen Leipä-Aitan Retkievääksi, oletettavasti kustannussyistä. Hinta on tällä muutoksella onnistuttu kuitenkin pitämään lähes samana viimeiset kolme vuotta, nousten vain sentillä 0,39 euroon.

Kahvi 500g

Molemmista kaupoista löytyi edelleen samat tutkitut kahvit, LiDlin Bellarom-suodatinkahvin hinta oli noussut jopa 40 senttiä, mutta Pirkan Costa Rica oli pysynyt oleellisesti samassa hinnassa, ollen kuitenkin silti 10 senttiä kilpailjaansa kalliimpi. Vuodesta 2011 lähtien kahvin hintaa mittaava virallinen indeksi on koko ajan ollut laskusuunnassa, joten näiden tulosten myötä sen voisi toki kyseenalaistaa.

Grillimakkara

Makkaroissa, kuten muissakin vaihtoehdoissa päädyimme aina valitsemaan halvimman ja LIDLissä tämän teki Kartanon Urho, joka on kolmessa vuodessa noussut hinnaltaan 10 senttiä. Sitävastoin K-Marketissa siirtymä Pirkka-merkin alla liikkuvasta grillimakkarasta (2,35) Atrilliin (1,45e) on laskenut ruokakorin hintaa melkein eurolla.

Vapaan kanan munat

Kananmunien hintaan vaikuttaa toki aina myös pakkauskoko, mutta kaikissa kaupoissa pakkauskoot eivät ole samoja. Valitsimme kuten aiemminkin, aina kaupan halvimman tuotteen ja koska LIDLissä tuote sisältää 10 kananmunaa ja K-Marketissa vain kuusi, on kuuteen munaan suhteuttamalla LIDLin vertailuhinnaksi saatu 0,834e kun K-Marketissa vastaava hinta on 1,29e.

Makaroni

Tuo suomalaisen ehkä suomalaisin italialainen ruoka, jota ei enää mistään maailmalta löydä. Tämä on totutusti jotain sellaista joka kuuluu erityisesti opiskelijan ruokavalioon ja siksi oli erikoista huomata sen hintojen olevan eniten toisistaan erossa. Molemmissa kaupoissa tuotteena oli Myllyn Paras (400g) joten erot eivät ole edes tuotteesta johtuneita, mutta siitä huolimatta LIDL on onnistunut pitämään tuotteen hinnan melkein samassa, sen noustua 0,17 eurosta 0,19 euroon. Tosin se on tietojemme mukaan vuonna 2016 käynyt 0,15 eurossa. K-Market sitävastoin on nostanut saman tuotteen hintaa reilusti. Se on ollut vuonna 2015 0,29 euroa (prosentuaalisesti yli 50% kalliimpi), mutta noussut jo vuonna 2016 0,55 euroon.

Avokadot

Näiden, kuten muidenkin hedelmien ja vihannesten osalta hinnat muuttuvat kaupoissa jatkuvasti, joten hintojen tulkinnassa kannattaa aina muistaa kausivaihteluiden merkitys. Avokadojen hinnan osalta muutokset ovat kuitenkin olleet havaitusti hiukan yllättäviä, sillä kolmen vuoden aikavälillä hinnat ovat LIDLissä muuttunet aika reilusti ylöspäin, aina 3,36 eurosta 5,13 euroon (kg). K-Marketissa sitävastoin ollaan tehty jotain oikein, sillä hinta on pudonnut 10,6 eurosta 7,99 euroo. Toki edelleen hintaero on merkittävä LIDLin hyväksi.

Tomaatit

Näiden punaisten pallukoiden hinnassa kaikki tarkastellut hinnat ovat olleet nousussa. Toki vuoden 2018 hinta on tarkastettu sydäntalvella, jolloin tuoretuotteiden hinnat ovat yleisesti ottaen korkeimmillaan, mutta tästä huolimatta hinnoissa on vahvaa nousua molemmilla kaupoilla, tällä hetkellä LILDin hinta on kilolta 3,69e (2015: 2,49e) ja K-Marketin 4,89e (2015: 2,69e). Kolmen vuoden ajanjaksolla tarkasteltuna hintaero näiden kahden kaupan välillä on siis yli viisinkertaistunut.

Kurkku

Vuonna 2015 kurkun hinnoissa oli merkittäviä eroja, K-Marketin hävitessä vertailussa yli kaksinkertaisella hinnalla (LIDL 1,59e vs. K-Market 3,75e), mutta hintaero on vuoteen 2018 tultua edes hiukan tasoittunut, LIDLin hintojen ollessa reilussa kasvussa. Tänä vuonna LIDLin hinnaksi muodostui 2,19e (kg), kun K-Market on pystynyt pitämään hintansa paremmin samalla tasolla, mutta silti kallistuen hiukan 3,89 euron kilohintaan.

Sipuli

Tämän osalta molemmat kaupat ovat nostaneet hintoja reilusti. LIDLin hinnanousu on 30% luokkaa (0,89 -> 1,25e / kg) ja K-Marketin yli 50% (1,19 -> 1,85e / kg).

Juusto

Suomalaisten voileipäjuustojen tilanne on yleisesti ottaen laaja, joten testin kohteeksi otettiin alunperin Valion Oltermanni 1kg könttäjuusto. LIDL on vuodesta 2015 muuttanut vastaavan juuston Pohjolan Juustolan Hermanni-juustoksi ja saanut hinnan myös muuttumaan 4,95 eurosta 3,98 euroon, kun taas K-Market on pitänyt hinnat pitkälti samanlaisena, sen muuttuen vain neljä senttiä (8,95 -> 8,99e ). Hintaero on kuitenkin samassa ajassa edelleen laskenut huomattavasti.

Kaurapuuro

Tai pikemminkin kaurahiutaleet, joista asiakas itse tekee varsinaisen puuron. LIDL on tässä onnistunut laskemaan kaurahiutaleiden kilohintaa reilusti 0,84 eurosta 0,69 euroon (Myllykivi), mutta K-Market on onnistunut tässä myös, laskien Elovena-kaurahiutaleiden hintaa 1,65 eurosta 1,49 euroon.

Olut (0,33L)

Hiukan erikoisesti, tässä tuotteessa hintaerot ovat kummallisen pienet olleet aina, muttase taas johtunee siitä että perusoluen hinnalla ei olla totuttu juurikaan kilpailemaan rakkaassa isänmaassamme. Siksi LIDLin Nobelaner pärjää tässä yllättävän huonosti, mutta odotetusti helposti voittaen. Senkin hinta on noussut vuodesta 2015 kuitenkin lähes 10 senttiä aina 0,99 euroon, mutta vastaavasti K-Market on nostanut oman Pirkka-oluensa hintaa 0,99 eurosta 1,14 euroon.

Rasvaton Maito

Maito on perinteisesti ollut se jolla lähikaupat ovat kilpailleet, mutta samalla maidonkulutuksen määrä on vuosikymmeniä ollut laskusuunnassa. LIDL on tässä ollut hintaa alas laskeva taho, sillä samalla kun siellä hinta on kolmessa vuodessa laskenut 0,85 eurosta 20 senttiä, on sama suuntaus ollut myös K-Marketissa, jossa Valion tuotteesta Pirkka-maitoon siirtyminen on tuonut kuluttajalle säästöä 30 senttiä (1,15e -> 0,85e).

Nuudelit

Opiskelijan ostoskoria ei voitaisi tehdä ilman nuudelivertailua ja huolestuttavaa on että LIDL on onnistunut nostamaan hintojaan 0,42 eurosta 0,45 euroon, kun taas K-Market on onnistunut siinäkin paremmin 0,49 eurosta 0,55 euroon.

Tonnikala

Hintataso tonnikalan osalta on noudatellut usein maailmanmarkkinoiden tilannetta, mutta hiukan yllättäen, K-Marketin tilanne ei ole kolmeen vuoteen muuttunut, pysytellen edelleen 200 gramman purkin osalta 1,69 eurossa. Sitävastoin LIDLin Nixe-merkkisen tonnikalan hinta on ollut hienoisessa nousussa päätyen vuoden 2015 1,09 euron hinnasta nykytilanteeseen 1,19e.

Kidney-pavut

Nämä olivat vuonna 2015 ainoa tuote, joka oli K-Marketissa halvempi kuin LIDLissä (0,79 vs. 0,85) mutta ilmeisesti LIDLissä myös tämmä tajuttiin, sillä hinta muuttui jo vuonna 2016 samalle 0,79 euron tasolle, eikä kummankaan hinnoittelu ole siitä muuttunut.

WC-paperi

Jokaisen kakkareikä on toki erilainen ja vaikka muussa säästäisittekin, niin älkää säästäkö paperissa joka sopii omalle pyllyllenne. Jos taas tämä on seikka joka on budjetoitavissa niinkuin kaikki muukin, huomioisimme sen että LIDL on kolmen vuoden tarkasteluotannalla saanut hinnoiteltua Floralys-paperiaan selkeästi alaspäin (2,49e -> 1,75e) kun taas K-Marketissa Pirkka-paperin hinta on vastaavasti noususuunnassa (2,49e -> 2,65e)

MITÄ SITTEN?

Yhteissummaltaan Opiskelijan Ostoskori maksoi LIDLissä siis 28,34 senttiä, kun taas K-Marketissa 44 euroa. Summan ero on merkittävä ja ratkaisee helposti ostoskorin valinnan LIDLin eduksi.

Huomioitavaa on että LIDLin hinnat ovat prosentuaalisesti nousussa. Tästä voidaan spekuloida sitä, että tulevina vuosina tulemme näkemään LIDLin hintojen kallistuvan suhteessa muihin keskusliikkeisiin, koska oma markkina-asema ollaan jo saatu ja hintojen korkeammalla, mutta silti brändilupaukseen sopivalla muita (ainakin näennäisesti) halvemmalla hinnalla saadaan omaa kannattavuutta parannettua. MoonTV seuraa tilannetta ja palaa asiaan viimeistään 2021.