SKH-isännöinnin ja As. Oy. Satakallion vaikutus

30.8.2015

Eli tarina siitä, kuinka 4,6 miljoonan liikevaihdolla toimiva isännöintitoimisto pilaa 0,04 miljoonan liikevaihdolla toimivan liikeyrityksen päivittäistoiminnan.

Pitkäaikaisena yrittäjänä olen aina uskonut ”oman jutun” tekemisen tärkeyteen ja olen aina mennyt asioihin se edellä ja vähemmän välittänyt rahantulon tärkeydestä. Tämä oli myös alunperin syynä MoonTV:n henkiinherättämiseen vuoden 2008 loppuvuodesta, kun halusin luoda yrityksen, jossa sen tekijöillä on yhtä hauskaa olla osallisena kuin minulla ja monilla muilla alkuperäisen MoonTV:n työntekijöillä oli vuonna 1998-2003 pyörineellä kanavalla.

Valehtelisin, jos väittäisin kaiken olleen aina helppoa. Yrityksen raha-asiat ovat aina olleet yrittäjänä kaikkein raskaimpia asioita. Kun kuun vaihde lähestyy, ei aina ole varma riittääkö rahaa kaikkiin välttämättömiin maksuihin. Oma pieni palkka on usein se, joka jää maksamatta ensimmäisenä kun rahasta on pulaa – ja sellainen tilanne on todella usein. Joskus myös harmittaa, kun jotkin paperiasiat ovat epäselviä tai kun kuulee valtion jakavan avustusta jossakin jollekin muulle taholle (joka ei sitä oikeasti edes tarvitsisi) ja tajuaa, ettei oma jaksaminen tai aika ikinä tule riittämään niiden vaatimaan paperityöhön.

Vaikka MoonTV on pieni kanava, olen aina katsonut tekemisiämme hymy suupielessä. Näen päivittäin ihmisten kehittyvän omalla osaamisalueellaan ja saavan aikaan jotain sellaista, mitä he vielä vuosienkin päästä voivat katsahtaa ja sanoa ylpeinä ”minä tein tuon, ihan itse”. Viiden vuoden toiminnan jälkeen näitä tunteita on ollut koko ajan enemmän ja minä olen ollut jatkuvasti iloisempi siitä, että olen osa tätä pientä, mutta koko ajan useammille rakasta organisaatiota.

Toimintamme kolmen ensimmäisen vuoden aikana yrityksemme eli lähes matkalaukkuelämää. Toimitilamme sijaitsivat ensin pienessä 11 neliön kopissa Helsingin Hakaniemessä melkein kaksi vuotta. Sieltä siirryimme vanhan puutalon kellariin Kumpulaan, jossa WC:n lämpötila oli lähellä nollaa kesäisinkin ja talvisin lämmityksen vaatima sähkö korotti sähkölaskun 600 euroon kuukaudessa. Pitkän etsimisen jälkeen vuoden 2013 kesällä vihdoin löysimme tilan As. Oy. Satakallion kivijalasta, johon ensimmäistä kertaa saimme kaikki toimintamme siirrettyä. Tajusimme heti, että olimme löytäneet ensimmäistä kertaa paikan, jota voisimme sanoa kodiksi.

Kaikkien näiden vuosien jälkeen olen kuitenkin ensimmäisen kerran miettinyt lopettamista tänä kesänä. Että jos vaan lopettaisi ja siirtyisi kortistoon, koska vituttaa vaan liikaa. Vastoin omia arvauksiani, kamelin selkää ei nyt ollut taivuttamassa rahanpuute, paperityöt tai edes verottaja – vaan vuokranantajamme Asunto-osakeyhtiö Satakallio ja heidän isännöitsijänsä SKH-isännöinti. Heidän järjestämästään yllätyksestä teimme suositun FB-postauksen jo heinäkuussa, mutta on ehkä järkevämpää tämän kirjoituksen kannalta, jos tiivistän tapahtumat kronologisesti:

1.7.2013
Vuokrasimme työtilat As.Oy. Satakalliosta, jota meille esitteli taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja. Vuokrasopimukseen merkittiin yhteyshenkilöksi SKH-isännöinnin isännöitsijä Mikko Sädevuori. Hänestä emme kuitenkaan koskaan kuulleet mitään, emmekä häntä koskaan ole tavanneet. Taloyhtiön hallintaan kuuluu kolme asuintaloa, Porvoonkatu 1-3, 3-5 ja 5-7. Näistä kahdessa ensimmäisessä alkoi julkisivuremontti vuonna 2014 ja sen oli tarkoitus myöhemmin siirtyä myös taloon 5-7, jossa tilamme sijaitsevat.

23.9.2014
As. Oy Satakalliossa oltiin havaittu luteita, joten kysyin asiasta sähköpostitse taloyhtiön hallituksen puheenjohtajalta ja myös sivulauseessa kysyin tulevasta julkisivuremontista – joka tällöin oli taloyhtiön toisessa rakennuksessa (3-5) käynnissä ja jonka oli tarkoitus myöhemmin siirtyä taloon, jossa tilamme sijaitsevat. Sain 23.9. vastauksen, jossa hallituksen pj. kertoi, että julkisivuremontti ehtii taloomme vasta vuoden 2016 alussa ja että jokaiselle lähetetään asiasta ajallaan tiedoite.

Tämän jälkeen aika eteni vauhdilla. Keskityimme työhömme, mutta pidin remontin ”uhan” koko ajan mielessäni nähdessäni sen vaikutukset viereisessä talossa. Vuoden 2015 kesälomamme alkoi ennen juhannusta ja toimintamme keskeytyi loman ajaksi. Tarkoitus oli ottaa asia käsittelyyn syksymmällä, jolloin meillä olisi ollut reilusti aikaa miettiä vaihtoehtoja.

1.7.2015
Olin käymässä työhuoneellamme noutamassa jotakin. Huomasin talon toiseen päätyyn tulleen rakennustelineitä. Samaten talon seinustalta huomasin valvontakameroiden puuttuvan kaikkialta, jonka vuoksi huolestuin. Olihan tiloissamme useiden tuhansien eurojen arvoista kamerakalustoa. Lähetin sähköpostia taloyhtiön puheenjohtajalle aiheesta, mutta en saanut vastausta.

3.7.2015
Törmäsin sattumalta taloyhtiön puheenjohtajaan lähikaupassa ja nopean keskustelun perusteella kuulin, että valvontakamerat ovat tosiaan poistumassa, korvaavaa järjestelmää ei olla hankkimassa ja että remontti onkin tulossa jo heinäkuussa 2015 – eli heti. Puoli vuotta etuajassa. Taloyhtiön puheenjohtaja, jolta tilan olin kaksi vuotta aiemmin myös vuokrannut, oli aidon hämmästynyt siitä, ettemme olleet saaneet mitään tietoa.

käytävä Porvoonkatu 5-7:n kivijalka heinäkuusta aina jouluun asti. Ei kameroita, ei valvontaa. Ihanteellinen kohde töhrijöille ja murtovarkaille. On itsestäänselvää, miksi jouduimme siirtämään arvokkaimman kalustomme tiloista turvallisempaan paikkaan ja parantamaan oman tilamme kameravalvontaa.

6.7.2015
Rakennustelineet olivat saavuttaneet jo työhuoneemme edustan. Koska työhuoneemme sijaitsi talon kivijalassa, ei taloyhtiö ollut ottanut huomioon sen vaatimaa oven avaustilaa ja tavaran kuormaamista tilaan tai sieltä pois. Vanerinen suojaseinä oli rakennettu suoraan oven eteen (linkki FB:hen), jolloin ovi pääsi juuri ja juuri aukeamaan ja sisään mahtui juuri ja juuri kävelemään täysikokoinen henkilö – eikä juuri muuta. Esimerkiksi tiloissamme ollut ja kuvauksissa käytetty kaasugrilli, puhumattakaan mistään isommasta kalustostamme, ei mahtunut millään tiloista ulos.

Tällöin myös muiden talon asukkaiden kanssa keskustelessani selvisi lopullisesti, ettei taloyhtiö ollut meitä asiasta tiedottanut. Taloyhtiön puheenjohtajakin oli ehtinyt vaihtua ilmeisesti jo puoli vuotta aiemmin, mutta meille ei tästäkään oltu ilmoitettu. Olimme siis olleet ainakin puoli vuotta täydellisessä tiedoituspimennossa. Kysellessäni muilta pihalla oleskelevilta asukkailta tietoja, selvisi että tiedoitteet heille oli tulleet jo aiemmin ja että puheenjohtaja oli ollut koko kevään Pekka Ylöstalo.

Hänelle soittaessani oli päällimmäisenä huolenaiheena tilamme blokkauksen poistaminen. Rakennustelineisiin oli saatava aukko ja pikaisesti ja hän puhelimessa ohjasi minut olemaan yhteydessä saneeraustyömaan työnjohtajaan. Muissa esittämissäni huolissa hän käytännössä pesi kätensä ja ohjasi olemaan suoraan yhteydessä isännöitsijään, eli SKH-isännöinnin Juha Kulomäkeen.

Lähetin SKH-isännöinti Oy:n Juha Kulomäelle viestin heti 6.7. jossa kerroin kasvavan huolenaiheeni remontin mahdollisia ongelmia kohtaan. Kerroin toiminnastamme, että teemme kuvauksia päiväsaikaankin, jolloin jatkuva remonttimelu voi tehdä toiminnasta mahdotonta:

Me ollaan tosi paljon tykätty olla tuolla paikanpäällä vuokralaisina
ja oltaisiin sitä jatkossakin, mutta jos (=kun?) työskentely siellä
päiväsaikaan muuttuu mahdottomaksi, niin me tarvitaan toinen tila
jostain ihmisten työtilaksi. Samaten tuon tilan murtosuojausta ja
vakuutustasoa pitää nostaa, josta siitäkin on meille reippaasti
kustannuksia. Valvontakameroiden poistuminen ja vaneriseinän suoja
tekee tosta vaan tosi kiinnostavan murtokohteen.

Me mieluusti kuullaan, josko teillä olisi tiedossa jotain
vaihtoehtoisia tiloja esim. 1-talosta jonne voitaisiin muuttaa, mutta
näillä tiedoilla ehdotan, että meidän vuokraa lasketaan 75%:lla (eli
yhteen neljännekseen) remontin ajaksi ja me käytetään tilaa remontin
aikana vain varastona.

Isännöitsijä Kulomäen vastaus viestiin kuului näin:

 

1vastaus

 

 

Selittäessäni tilannetta enemmän osaltamme ja huomauttaessani isännöitsijän tarjoaman alennuksen alkavan vasta seuraavassa kuussa, sain mielestäni varsin ylimielisen vastauksen:

 

2vastaus

 

Vastauksessa mainituista infotilaisuuksista meillä ei tietenkään ollut mitään tietoa ja isännöitsijä itse kertoi tiedoitteita jaetun porrashuoneisiin. Meille, joilla ei edes ole pääsyä porrashuoneisiin, saati mitään asiaa sinne?

Vastauksessani kuitenkin kerroin, että olin vasta äskettäin edellisenä päivänä saanut kuulla jopa remonttifirman omilta porukoilta, että metelin taso tulee olemaan SUURI klo 07-17 välisenä aikana ja olin 7.7. puhelinkeskustelussani remonttifirman kanssa saanut kuulla, ettei tiedotteita varmaankaan tajuttu laittaa siksi, että tilamme sijaitsee talon kivijalassa. Kerroin myös näkemykseni siitä, että kun häiriöt olivat alkaneet jo 6.7. niin se ei poista sitä, etteikö alennus koskisi myös heinäkuuta. Toistin myös näkemykseni siitä, että itse remontti ei tullut yllätyksenä, vaan sen ajankohta josta meitä ei oltu tiedotettu lainkaan. Tähän viestiini sain yhtä ympäripyöreän vastauksen 20 minuuttia myöhemmin:

 

3vastaus

Laitoin seuraavaksi isännöitsijälle tämän viestin, joka :

Kysymys on siitä, että toi tila on toiminut meidän käyttöön tosi hyvin. Me ollaan oltu todella tyytyväisiä siihen ja varmasti pysyttäisiin siinä vielä pitkään – tuo remontti nyt kaikilta osin näyttää siltä, että se paitsi yllätti meidät täysin housut kintuissa (ollaan oltu viimeiset pari viikkoa lomallakin), niin me ei voida käyttää sitä enää päivisin meidän ns. normaaleihin töihin. -30% olisi mun mielestä täysin ok jos se haitta olisikin vain pieni epämukavuus, mutta me ei voida vaan työskennellä melussa. Se ei vaan onnistu. Piste.

Jos me ei voida allokoida meidän vuokrabudjetista rahaa siihen, että me voidaan toimia täydellä teholla remontin aikanakin, niin meidän ainoa vaihtoehto on lähteä tilasta. Ja silloin meidän vuokranmaksu loppuu per heti. En nyt hirvittävästi katso olevan myöskään taloyhtiön etujen mukaista sen tilan pitäminen tyhjillään seuraavaa 7 kk, jos vaihtoehtona on edes sen 25% vuokran saaminen.

Tähän soppaan kun tosiaan lisätään sekin, että me ei saatu tämän aloitusajankohdasta mitään tietoa, niin voit arvata kuinka paljon työtä yhtäkkiä vaihtoehtoisten työtapojen repiminen teettää. Tää oli alunperinkin tarkoitus nostaa tapetille vasta loppuvuodesta taloyhtiön kanssa, jotta oltaisiin voitu arvioida haitta ja vaihtoehtoiset ratkaisut kunnolla etukäteen, mutta me ollaan nyt tilanteessa, jossa porukka on palailemassa ens viikolla töihin tilaan, jossa ei voida tehdä töitä. Voidaan tottakai alkaa meidän puolelta laskeskelemaan kuinka paljon ongelmia tää meille teettää, mutta mieluummin keskittyisin siihen, että homma saadaan taas rullaamaan. Varsinkin kun mä olen vielä lomalla enkä todellakaan haluaisi käyttää sitä päämäärättömään jankkaamiseen. 🙂

Tähän sähköpostiin Juha Kulomäeltä en enää saanut vastausta.

8.7.2015

Rakennustelineiden suojaseinään oli saatu urakoitsijafirman toimesta aukko, joten kulkureittimme tilaan oli taas auki. Myös Juha Kulomäeltä tuli sähköposti jossa ehdotti heidän kauttaan vuokrattavia kolmea eri kohdetta. Vuokrat näissä olivat tosin tuplasti korkeammat kuin nykyisessä paikassamme ja sijaitsivat täysin eri puolella kaupunkia. Käytännössä siis täysin mahdottomia vaihtoehtoja.

10.7.2015

Taloyhtiön puheenjohtajalta tuli sähköpostiviesti, jossa hän sanoi, ettei ehdottamaamme neljänneksen vuokranmaksuun voitu hyväksyä. Pahoitteli vielä, ettei heidän (tai isännöitsijän?) esittämä vaihtoehtoinen tila sopinut tarkoitukseemme. Kerroin vastauksena, että irtisanomme tilan. Vastausta ei kuulunut.

13.7.2015

Julkaisimme FB-vetoomuksen aiheesta. Postauksen näki 120.000 suomalaista. FB-viestilaatikkomme tuli vinkkejä, tilatarjouksia (joista tarpeeksi edullisia tai muutoin sopivia löytäneet) ja tsemppiviestejä, mutta myös ilmoittautui avuksi Lakiasiainpalvelu Tuomas Koskinen. Tuomas lupasi auttaa meitä tilanteessa.

Isännöitsijä otti yhteyttä ja pyysi lähettämään kirjallisena irtisanomisilmoituksen. En lähettänyt, sillä pohdimme asiaa vielä. Tähän mennessä häiriöt olivat olleet minimaalisia eikä uutta tilaa ollut löytynyt. Kerroin asenteestamme, että oman näkemyksemme mukaan heinäkuun vuokra pitäisi maksaa takaisin ja se aika jonka etsimme uutta paikkaa, olisi vapaa vuokrasta. Vähemmän yllätyksellisesti isännöitsijä kieltäytyi ja vastasi: ”Vuokrasopimuksen ja sen ehtojen mukaan mennään.”

21.7.2015

Kävimme ensimmäiset keskustelut lakimiehemme kanssa. Hän ehdotti välitöntä irtisanoutumista tilasta tai vuokrasopimuksen purkamista, joka sinänsä olisikin ollut oikein, mutta emme olleet siihen mennessä löytäneet korvaavaa tilaa. Myöskään taloyhtiön ja isännöistijän asenne ei antanut mitään lupausta siihen, että he olisivat edes suostuneet vuokrasopimuksen purkuun vaan vetäytyneet taistelemaan maksamastamme kahden kuukauden vuokratakuusta. Tällöin meillä ei myöskään olisi ollut mitään varaa maksaa uuden tilan vaatimia vuokratakeita.

Olimme siis lukossa tilassa, jossa emme voineet toimia täysin klo 07-17 välisenä aikana. Emme myöskään olisi saaneet koko tuotantokalustoamme tai tilamme kalusteita muuallekaan säilöön kunnes olisimme löytäneet uudet tilat. Ja vaikka olisimme jotenkin pystyneet siirtämään kaluston ja kalusteet jonnekin säilöön, olisi taistelu vuokratakuista taistelu voinut venyttää uuden tilan saamista kuukausia eteenpäin tai jopa katkaista koko.

27.7.2015

Lähetimme taloyhtiön hallitukselle (kokoonpano: Pekka Ylöstalo PJ, Johan Holmberg, Harri Hongisto, Kari Jagt, Reino Jyrkönen, Jyrki Kiihamäki, Marianne Vierikko) ja isännöitsijälle oheisen kirjelmän (linkin takana pdf) jossa kuvasimme tilannetta ja ehdotimme sovintoratkaisua. Ehdotuksen mukaan olisimme voineet jatkaa tilojen vuokralaisena siten että se mahdollistaisi normaalin toimintamme ja vastineeksi sitoutua sen vuokralaiseksi pitkäaikaisesti. Pyysimme vastausta 10.8. mennessä.

10.8.2015

Taloyhtiön isännöitsijän, kuten samalla myös kiinteistöliiton lakimies Maria Kulomäki lähetti viestiimme tämän vastauksen (linkin takana pdf). En usko, että on sattumaa, että myös isännöitsijän edustajalla Juha Kulomäellä ja SKH-Isännöinnin toimitusjohtajalla Markku Kulomäellä on sama sukunimi.

Tiivistettynä (koko viestin voi lukea linkin takaa pdf-tiedostona) hän siis toistaa SKH-isännöinnin puolesta jo aiemmin toistetun mantran, että remontti itsessään ei ole voinut tulla meille mitenkään yllätyksenä. Tämä hämmästyttävä tieto (jonka olemme todenneet itsekin jo aiemmin) oli oikeastaan kirjeen ainoa sisältö. Se että isännöitsijäntoimiston mokailun vuoksi meille yllätyksenä tulikin vain remontin ajankohta, sivuutettiin vastineessa täysin. Ei ihme, että meillä on henkilöstön parissa asiaa käsiteltäessä alettu käyttämään isännöitsijästä nimitystä Kulomäki-mafia.

31.8.2015

Remonttimiehet piikkaavat ilmeisesti talon seinälaattoja irti. Poranäänet ovat jo käsittämättömän kovia ja jatkuvia, jotka saavat vähänkin pidempään tilassa oleskelleiden korvat soimaan. Desibelimittarillamme tasot liikkuvat 80-90 desibelin välillä jatkuvalla tasolla. Teimme myös tilanteesta FB:hen videon. (video siirretty Youtubeen myöhemmin)

Ajateltiin, että aloitetaan tällainen FB-videoiden sarja, missä esitellään elämää meidän työhuoneella sen jälkeen kun meidän vuokranantaja As. Oy. Satakallio yllätti meidät remontilla. Olosuhteissa joissa häiriöäänet on jatkuvasti 70-90dB meidän pitäisi heidän mielestään pystyä tekemään töitä. Kiitos siis As. Oy. Satakallion hallituksen puheenjohtaja Pekka Ylöstalo ja SKH-isännöinti Oy:n isännöitsijä Juha Kulomäki.

Hyvät herrat Ylöstalo ja Kulomäki. Älkää muistako meitä enää jouluna. Me ei enää kestetä yhtään teidän yllätyksiä.

NIille jotka yllätyksestä eivät ole kuulleet, lisätietoja tästä:
Postauksemme Facebookissa.

Julkaissut Moontv.fi Tiistaina 1. syyskuuta 2015


3.9.2015

Taloyhtiö vuokraa taas viereistä varasto/työtilaa. Ilmeisesti joku muukin vuokralainen oli saanut tiedon remontista yllätyksenä ja lähtenyt vasta nyt, kaksi kuukautta remontin alkamisen jälkeen.

Ensimmäiset oireet metelin aiheuttamasta stressistä on tullut, joka ilmenee voimakkaana päänsärkynä. Päivittäin klo 10-15 välisenä aikana tiloissa kuuluu 70-85 desibelin voimalla jatkuvaa porausääntä.

4.9.2015

Soitimme isännöitsijälle SKH-isännöintiin ja taloyhtiön hallituksen puheenjohtajalle Pekka Ylöstalolle, joka suhtautui vähättelevästi aiempaan videoomme ja antoi ilmeisesti ymmärtää, että olimme väärentäneet aiemman videomme äänentason. Samaten ilmeisesti asian julkituominen rehellisesti ei haittaa, koska ”…onneks teitä ei kovin moni katsele”. Teimme uuden videon, jossa desibelimittari oli suoraan videolla. Tätä on ehkä vähän vaikeampaa kyseenalaistaa vaikka iPhone-applikaatiomittarin tarkkuus ei ole ammattilaislaitteiden tasoa.

<iframe width=”560″ height=”315″ src=”https://www.youtube.com/embed/FirPKWF2cXo?si=_Y5oYVbzXdZCPICP” title=”YouTube video player” frameborder=”0″ allow=”accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share” allowfullscreen></iframe>

(kokeillaanko, kuinka moni tämän videon tulee näkemään? eli saa jakaa – syy selviää videon ekasta 20 sekunnista)

Hei vaan kaikki ja hyvää perjantaita! Me täällä MoonTV:llä lopeteltiin perjantai-työpäivämme jo aikaisin ja lähdimme alkoholisoitumaan, koska armaan vuokraisäntämme ja SKH-isännöinti Oy:n heinäkuinen yllätys löi tällä viikolla päällemme oikein täysillä. Työhuoneella meteli on ollut päiväkausia sellainen, että se on jo epäterveellistä ja tästä huolimatta vuokranantajamme asenne on, että siellä pystyy tekemään töitä kuten ennenkin. Alkuviikosta julkaisimme videon, jossa harjoittelijamme Adi kertoi metelin keskeltä tunnelmia (löytyy tästä: http://on.fb.me/1L9moLV) ja tänään juttelimme taloyhtiön hallituksen puheenjohtajan Pekka Ylöstalon kanssa. Puhelussa kuulluista kommenteista joku voisi päätellä, että hän kertoi meidän korostaneen keinotekoisesti aiemman videon meteliä ja varsin alentavaan sävyyn kertoi myös kanavastamme ja sen katsojista. Tästä syystä tehtiin toinen video, ihan desibelimittarin kera. Päätelkää itse kuka on oikeassa. Tykätkää ja jakakaa, jos ootte samaa mieltä meidän kanssamme. Jos otatte taloyhtiön kannan, älkää tehkö kumpaakaan.

Ja jos tosiaan et tiedä mistä on kyse, niin lue lisää heinäkuun tunnelmista täältä: http://on.fb.me/1LZJNow

Maanantaina julkaistaan myös toinen video puhelinkeskustelusta isännöitsijäntoimiston kanssa, sekä koko tarinan yksityiskohdat paljastava blogiteksti. Saatte myös tietää, mitä me seuraavaksi tehdään.

(LISÄYS: video on nyt alla)

Julkaissut Moontv.fi Perjantaina 4. syyskuuta 2015

7.9.2015

Jaksamisemme loppui. Pidimme nopean palaverin lakimiehemme kanssa ja päädyimme purkamaan vuokrasopimuksemme. Viimeisen kahden viikon aikana meteli oli ollut tajunnanräjäyttävää ja vielä viikkoa myöhemmin korvissa soi. Emme tiedä lainkaan, mihin toimintamme siirrämme, mutta sillä ei ole merkitystä. Perjantaihin (11.9.) mennessä on vain tila tyhjennettävä ja saatettava tilanne neutraaliksi, jotta ihmiset voivat tehdä töitään.

10.9.2015

Muuttopäivä. Edelleenkin meteli on välillä korviahuumaavaa vaikka ihan samanlaista jatkuvaa 90dB meteliä ei kuulu kuin vain ajoittain. Kannoimme koko omaisuutemme Made in Kallio -yhteisöön luovutamme huomenna tilan takaisin As. Oy. Satakallion hallintaan, kuten vuokrasopimuksen purkamisessa vaaditaan. Jännäksi menee, suostuuko taloyhtiö mukisematta purkamiseen vai aletaanko siellä vetoamaan vuokrasopimuksen 2kk irtisanomisaikaan ja siksi pidättämään rahojamme.

11.9.2015

Satakallion työtilat luovutettiin huoltoyhtiön edustajalle. Kyseinen työntekijä oli selkeästi ohjeistettu olemaan tarkkana, mutta ovelta jo sisään katsoessaan sanoi ”tämähän on siistimpi kuin aiemmin”. Avaimet luovutettiin myös huoltoyhtiölle ja tunsin lopultakin olevani vapaa. Harmi, että tilanne meni tällaiseksi, mutta silti edelleen naurattaa taloyhtiön hallituksen puheenjohtajan kommentti siitä, että olemme ”neuvotelleet väärin” koko asian. Kiintoisaa, kun mitään neuvottelua taloyhtiön puolelta ei koskaan ollut tullut. Mielenkiintoista myös, että vasta asian laitettua julkiseksi hekin alkoivat asiaan reagoimaan.

30.9.2015:

Olemme saaneet tilamme Made in Kalliossa käyttöön. Editin työtilat ovat vielä tilapäiset, mutta muutamme talon sisällä pysyvämpiin ensi kuun vaihteessa. Siihen asti pääsemme tekemään jo töitäkin. Viime perjantaina kahvilan puolelta kuului kahvikoneen porinaa, joka oli kovin ääni koko päivänä. Korvat ja sielu lepäävät.

Taloyhtiö ei ole kommentoinut purkamisilmoitukseen mitenkään. Aiemmin taloyhtiön hallituksen puheenjohtajan kanssa käydyn keskustelun mukaan heillä on huomenna taloyhtiön hallituksen kokous, jossa asiaa varmaan käsitellään. Toivoakseni siellä edes ihmisillä on jotain kaukonäköisyyttä, että taloyhtiö suostuu mukisematta purkuilmoitukseen. Sen jälkeen luvassa on vain aika armoton oikeusjuttu, joka voi venyä vuosienkin mittaiseksi. Yksinkertainen se tosin on, sillä kaikki asianhaarat puoltavat kantaamme. Ihmettelen, jos heidän lakimiehensä ei neuvo tilanteeseen sopeutumaan. Sitä odotellessa…

5.12.2015:

Tilanne ei vieläkään ole muuttunut mihinkään. SKH-isännöinti ja siten Asunto-osakeyhtiö Satakallio ei ole ilmoittanut mitään. Ei vastausta purkuilmoitukseemme jonka teimme melkein kolme kuukautta sitten, ei ilmoitusta, että he aikovat pitää takuuvuokramme – ei mitään. Olisin odottanut kohteliaisuudesta edes jotain vastausta, varsinkin kun isännöintitoimisto itse on havainnut, kuinka vaikeaa alkuperäisessä ympäristössä on ollut tehdä töitä. Julkaisemme nyt 4.9.2015 kuvatun videon, jossa soitimme työhuoneeltamme SKH-isännöintiin tavoittaaksemme isännöitsijämme.

21.12.2018:

Tilanteessa ei muutoksia. Tosin huomasimme, että SKH-isännöinti oli nostanut vuokraamme väärään aikaan ja tuplakertoimella (joku painanut kahdesti laskimen kertanäppäintä?). Tästä oli syntynyt tappiota yrityksellemme 345,96 €. Luonnollisesti SKH-isännöinti kieltäytyi korvaamasta tätä, kuten myös As. Oy Satakallion hallitus. Tässä kannattaa muistaa, että kyseessä on miljoonien liikevaihtoa tekevä isännöintitoimisto, joka ei kanna muutaman satasen vastuutaan.

 

08.03.2024:

Tilanteessa ei muutoksia. As. Oy. Satakallio tai SKH-isännöinti ei ole vieläkään kantanut vastuuta laiminlyönneistään. Jatkamme säännöllistä asian esille ottamista ja pyydämme kaikkia tekemään samoin.

 

 

Terveisin,

Jarkko Koskinen
Toimitusjohtaja
[email protected]
MoonTV Oy

P.S. Vastaanotan sähköpostiini mielelläni kaikenlaisia lisäkysymyksiä, selvityksiä, vinkkejä tai ehdotuksia.